عناوین برگزیده
کد مطلب : 26325 تاریخ مطلب : 1397/02/15

طرح ترافيک جديد از شنبه 15 ارديبهشت | هر آنچه بايد بدانيد

طرح ترافيک جديد از فردا شنبه 15 ارديبهشت ماه در محدوده طرح ترافيک اجرايي ميشود که با اجراي آن، طرح ترافيک قديمي با قدمت بيش از 30سال براي هميشه از تهران خداحافظي ميکند و طرحي جديد با محوريت پرداخت عوارض براساس زمان تردد روي کار مي آيد.

طرح ترافيک جديد از فردا شنبه 15 ارديبهشت ماه در محدوده طرح ترافيک اجرايي ميشود که با اجراي آن، طرح ترافيک قديمي با قدمت بيش از 30سال براي هميشه از تهران خداحافظي ميکند و طرحي جديد با محوريت پرداخت عوارض براساس زمان تردد روي کار مي آيد.

به گزارش ايسنا، طرح جديد در حالي از ساعت 6:30 تا 19 آغاز ميشود که ريزکاري هاي زيادي دارد و سعي برآن است که در اين گزارش همه مطالب و نکات مربوط به طرح ترافيک جديد عنوان شود.

- هر شهروندي که قصد دارد با خودروي شخصي در محدوده طرح ترافيک تردد کنند، بايد قبل از اولين ورود، اطلاعات شخصي و خودرو را در سامانه my.tehran.ir ثبتنام کند.

- شهروندان در هنگام ثبت نام در سامانه my.tehran.ir بعد از اينکه مشخص کردند به عنوان شخصي حقيقي ثبت نام ميکنند، بايد کدملي و تاريخ تولد خود را وارد کنند و بعد از مشاهده اطلاعات شناسنامه اي، همانند همه ثبت نام هاي اينترنتي، نام کاربري و رمز عبور مورد نظر خود را درج ميکنند و سپس از طريق پيامک، کد فعالسازي را دريافت ميکنند و پس از وارد کردن آن، ميتوانند با رمز خود در قسمت ورود به پنل اصلي سايت دسترسي داشته باشند. همچنين اطلاعات مورد نياز شامل مشخصات مندرج بر روي کارت ملي، سند مالکيت خودرو و نيز بارگذاري تصوير آنها در وب سايت مذکور است.

- سپس در پنل اصلي سايت، امکان ورود مشخصات يک يا چند خودرو و شارژ حساب شهروندي وجود دارد و کاربران ميتوانند حساب شهروندي خود را به ميزان دلخواه شارژ کنند و از مبالغ آن براي خريد روزانه طرح ترافيک استفاده کنند.

-اين مبالغ در حساب شهروندي افراد باقي ميماند و صرفا پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافيک، بسته به تعرفه و شرايط تردد (ساعات اوج يا غير اوج و دارا بودن يا نبودن معاينه فني برتر) ، هزينه طرح ترافيک آن روز محاسبه و از حساب کسر ميشود و مانده آن براي تردد در روزهاي بعد استفاده ميشود.

-شهروندان دقت داشته باشند که طرح ترافيک جديد در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 6:30 تا 19 اجرا ميشود.

- طرح ترافيک علاوه بر روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي، در روزهاي پنجشنبه نيز اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافيک در اين روزها براي عموم شهروندان آزاد و رايگان است.

-ديگر به هيچ وجه فروش ساليانه و يکجاي طرح ترافيک وجود ندارد و نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافيک براي هر روز براساس نوع معاينه فني خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه ميشود.

- هزينه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غيراوج ترافيک متفاوت است و همچنين خودروهاي داراي معاينه فني برتر از 20 درصد تخفيف برخوردار خواهند بود.

  • امتياز ويژه تردد رايگان براي ساکنان محدوده طرح ترافيک جديد

در طرح ترافيک جديد براي اولين بار براي ساکنان محدوده طرح تمهيداتي در نظر گرفته شده است که بر اين اساس اين افراد مجازند به طور رايگان و بدون پرداخت هزينه، يکبار در دو ساعت ابتدايي طرح يعني پيش از ساعت 8:30 از محدوده خارج شوند و يکبار در دو ساعات پاياني اجراي طرح يعني پس از ساعت 17 به محل سکونت خود بازگردند.

-ساکنان در صورت تردد در بين اين دو ساعت، بايد همانند ديگر شهروندان عوارض پرداخت کنند و متقاضيان استفاده از اين امتياز، بايد پس از آنکه همانند ديگر شهروندان مشخصات شخصي و اطلاعات خودروي خود را در سامانه my.tehran.ir ثبت کردند، نشاني محل سکونت خود را نيز در همين وب سايت وارد کنند و سپس با در دست داشتن سند مالکيت يا قرارداد اجاره ي واحد مسکوني خود به دفاتر خدمات الکترونيک شهر مراجعه کنند تا مدارک سکونتي آنها مورد تاييد قرار گيرد. قراردادهاي اجاره بايد به صورت قانوني و همراه با کد رهگيري باشد و متقاضيان بايد عوارض نوسازي و پسماند را نيز پرداخت کرده باشند.

  • نحوه رزرو مجوز تردد در محدوده طرح ترافيک

- در طرح ترافيک جديد مي بايست روزهاي مورد نظر از قبل رزرو شود که برهمين اساس، افراد متقاضي پس از يکبار ثبت نام و افزودن اطلاعات خودرو و شارژ ابتدايي حساب شهروندي، تنها کاري که براي ورود به محدوده طرح ترافيک بايد انجام دهند، خريد مجوز روزانه قبل از ورود به محدوده است.

- فايل مربوط به روزهاي شنبه تا چهارشنبه هر هفته، در بامداد روز جمعه قبل باز خواهد شد و شهروندان ميتوانند هر تعداد از روزهاي هفته را که قصد ورود به محدوده طرح دارند، از طريق سامانه my.tehran.ir خريداري يا به عبارتي رزرو کنند. اين کار در روزهاي بعد نيز ممکن است و اين امکان تا روز چهارشنبه برقرار خواهد بود اما دقت داشته باشيد که در طول روز پنجشنبه، محدوديت طرح ترافيک وجود ندارد و ورود به محدوده آزاد است.

- براي خريد مجوز هر روز، بايد 36 هزار تومان (معادل حداکثر هزينه احتمالي يک روز تردد) در حساب فرد وجود داشته باشد، ولي رقم قطعي هزينه تردد در پايان هر روز محاسبه و برداشت خواهد شد.

- درصورتيکه مجوز روزانه براي خودرو خريداري شده باشد اما استفاده نشود، مبلغ حداقل يک روز (13440 تومان) از حساب فرد کسر ميشود. از اين رو توصيه ميشود شهروندان صرفا وقتي اقدام به خريد رزرو کنند که از نياز خود به تردد در محدوده اطمينان دارند.

  • تکليف پنجشنبه ها در اجراي طرح زوج و فرد و طرح جديد

- بر اساس آخرين مصوبه شوراي ترافيک تهران، در روزهاي پنجشنبه که از شمول طرح ترافيک خارج شده، محدوديت زوج و فرد نيز براي کليه خودروها برداشته شد، بدين ترتيب در روزهاي پنجشنبه علاوه بر خودروهاي پلاک فرد، خودروهاي پلاک زوج نيز در تمام طول روز مجاز به تردد در هر دو محدوده طرح ترافيک و زوج و فرد خواهند بود.

  • مجوزهاي طرح ترافيک جانبازان، معلولان و بيماران خاص

- بر اساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، در سال 1397 براي جانبازان نسبت به گذشته شرايط ويژهاي در نظر گرفته شده است. بدين ترتيب که خودروهاي با پلاک ويلچر (پلاک ژ) براي اولين بار به صورت قانوني از پرداخت عوارض طرح ترافيک کاملا معاف شده اند و اين موضوع در مستندات قانوني طرح ترافيک جديد نيز درج شده است. مالکان اين دسته از خودروها نياز به ثبت اطلاعات خود در سامانه طرح ترافيک نيز ندارند.

- به علاوه، خودروهاي پلاک شخصي جانبازان 25 درصد به بالا هم در قالب سهميه اي که همانند سنوات گذشته در اختيار بنياد شهيد و امور ايثارگران قرار گرفته است، از پرداخت عوارض طرح ترافيک معاف شده اند. اطلاعات اين دسته از خودروها بايد ابتدا همانند همه افراد در سامانه my.tehran.ir ثبت شده باشد و سپس به تعدادي از اين خودروها به ميزان سهميه هاي مقرر، همانند سالهاي گذشته از سوي نمايندگان بنياد شهيد و امور ايثارگران سهميه مربوطه واگذار خواهد شد.

- جانبازان و ايثارگراني که متقاضي بهره مندي از سهميه ورود به طرح ترافيک هستند، پس از ثبت نام در سايت مزبور بايد مدارک خود را به دفاتر بنياد ارائه دهند و نيازي به مراجعه به دفاتر الکترونيک شهر ندارند.

- در خصوص بيماران خاص و افراد داراي معلوليت جسمي و حرکتي نيز همانند گذشته سهميه هايي در نظر گرفته شده است که به تعدادي از خودروهاي اين اقشار تخصيص مييابد. مجوزهاي طرح ترافيک اين دو گروه نيز به مانند سالهاي قبل به واسطه نهادهاي دولتي و غيردولتي مرتبط با حوزه معلولان و بيماران خاص، بين متقاضيان توزيع ميشود. متقاضيان اين سهميه ها بايد پس از آنکه مانند ديگر شهروندان، اطلاعات شخصي و مشخصات خودرو را وارد سامانه کردند، به نهادهاي مذکور مراجعه کنند و نيازي به حضور و ارائه مدرک در دفاتر خدمات الکترونيک شهر ندارند.

- لازم به تأکيد است ثبت نام اوليه اين اقشار به معناي بهره مندي از سهميه طرح ترافيک نيست و قطعي شدن آن، منوط به اختصاص سهميه بر اساس تعداد در نظر گرفته شده از سوي نماينده نهادهاي متصدي امر خواهد بود. بديهي است ساير عزيزاني که به واسطه محدوديت هاي فوق امکان دريافت سهميه را پيدا نميکنند،ميتوانند همانند ساير شهروندان به صورت روزانه از طرح ترافيک استفاده کنند.

  • ورود خودروهاي غيرمجاز به محدوده طرح ترافيک جديد

آماده باش دوربينها پايتخت

- طرح ترافيک در سال جاري از روز شنبه 15 ارديبهشت با رعايت دقيق قانون و مصوبات مراجع ذيربط آغاز خواهد شد. از آن تاريخ هرگونه تردد در محدوده طرح ترافيک، تنها بر اساس ضوابط جديد مجاز خواهد بود و در غير اين صورت تردد غيرمجاز تلقي خواهد شد.

- شهرداري تهران با هماهنگي پليس راهور با هدف برخورد شهروندمدارانه و تسهيل شرايط براي عموم، تصميم گرفته است در دو هفته آغازين اجراي طرح ترافيک 97 حتي الامکان زمينهاي فراهم کند که کسي جريمه نشود و از اين رو، در صورتي که برخي افراد تردد غيرمجاز داشته باشند، براي بار اول با ارسال پيامک به آنها، به ايشان فرصت داده خواهد شد که با ثبت نام و شارژ حساب تا پايان ارديبهشت، جلوي جريمه شدن خود را بگيرند.

- در صورتي که خودرويي بدون ثبت نام و دريافت مجوز وارد محدوده طرح ترافيک شود، طبق قانون هم جريمه خواهد شد و هم بدهي او بابت عوارض تردد به حساب خودرو منظور و از طرق قانوني دريافت خواهد شد.

- سامانه my.tehran.ir که ثبتنام، شارژ حساب شهروندي و خريد مجوز روزانه در آن انجام ميشود، تا پايان سال فعال خواهد بود و شهروندان تا قبل از اولين ورود به محدوده طرح ميتوانند در آن ثبتنام کرده و مجوز روزانه خريداري کنند تا تردد ايشان قانوني محسوب شود و مشمول جريمه نشود.

- کليه دوربين هاي ورودي، خروجي و داخل معابر محدوده طرح ترافيک، تردد خودروها را ثبت ميکنند و با توجه به افزايش تعداد و تقويت دوربينها، به عموم راکبان خودروها توصيه ميشود از مسير قانوني براي ثبتنام و تردد در محدوده اقدام کنند تا با انباشت هزينه مضاعف جريمه و بدهي عوارض توأمان روبه رو نشوند.

تعرفه

  • نحوه شارژ حساب شهروندي چگونه است؟

- در صفحه اصلي سايت، امکان ورودِ مشخصات يک يا چند خودرو و شارژ حساب شهروندي وجود دارد. در اين مرحله، کاربران ميتوانند حساب شهروندي خود را به ميزان دلخواه شارژ کنند تا از آن براي خريد روزانه طرح ترافيک براي هر يک از خودروهاي خود استفاده کنند.

- اين مبالغ در حساب شهروندي افراد باقي ميماند و صرفاً پس از تردد خودرو در محدوده طرح ترافيک، بسته به شرايط تردد (ساعات اوج يا غير اوج و دارا بودن يا نبودن گواهي معاينه فني برتر)، هزينه طرح ترافيک آن روز محاسبه و از حساب کسر ميشود و مانده آن براي روزهاي بعد استفاده ميشود.


نیمتا روزنامه های صبح کشور